Torsten Söderbergs Stiftelse grundades 1960 av Torsten och Wanja Söderberg.
Stiftelsen främjar ”vetenskaplig forskning och vetenskaplig undervisnings- eller studieverksamhet av landsgagnelig innebörd varvid företrädesvis de ekonomiska, medicinska och rättsvetenskapliga områdena skall komma ifråga.” Den är en av de främsta privata finansiärerna av forskning i Sverige.
Torsten Söderbergs Stiftelse söker nu en person som skall ansvara för stiftelsens kansli på Strandvägen 11 i Stockholm. Kanslichefen arbetar nära styrelseordföranden rapporterar till stiftelsens styrelse, och har personalansvar för en medarbetare.
Rollen som kanslichef omfattar ett brett spektrum av arbetsuppgifter av olika karaktär. Framför allt ges inblick i forskningsutvecklingen, kontakter med forskare vid universitet, och högskolor samt praktiskt ansvar för stiftelsens löpande administration och ekonomihantering. Kanslichefen hanterar bland annat beredningen av ansökningar om forskningsanslag och följer upp beviljade forskningsprojekt, planerar och protokollför styrelsens möten och verkställer styrelsens beslut.
Uppdraget omfattar bland annat också att tillsammans med aktuella universitet planera t ex installationer av och kommunikation om nya professorer på de professurer som Torsten Söderbergs Stiftelse står bakom, till exempel vid Lunds, Göteborgs och Stockholms universitet.
I rollen ingår att lyfta fram, bevaka och värna stiftelsens intressen, och indirekt donatorernas minne, bland annat genom extern kommunikation och bevakning.
Den sökande bör ha erfarenhet av arbetsroller med högt ställda krav på administrativ förmåga såväl som förmåga att skapa förtroende i kontakt med andra. Erfarenhet av praktiskt administrativt arbete i offentlig eller privat sektor förutsätts. Kandidaten har akademisk grundexamen, lätt att uttrycka sig såväl i tal som i skrift samt systemvana.
Välkommen att skicka in din ansökan senast den 27 november 2024.
Frågor om tjänsten samt ansökan kan riktas till Jacob Severin på Michaël Berglund Executive Search.