“Anything you hear or learn about India is both true and not true at the same time”

publicerad 28 apr. 2023

För sex veckor sedan kom jag hem från Indien. Jag åkte dit genom en Partnership Journey arrangerad av X-PM India och WIL Group för att utforska affärsmöjligheterna i Indien. Både under resan och efter hemkomst förundras jag både över omställningen som de gjort som nation och möjligheterna som det medför för oss här i Sverige.

Det var mitt första besök i landet, och dessutom första gången på tre år som jag reste utomlands på grund av Covid-19. Jag var därför extra mentalt förberedd på att det skulle bli intensivt och färgstarkt. Ändå hade jag inte förberett mig tillräckligt. Det var ett strålande program som mina indiska kollegor hade satt ihop och dagarna var späckade av möten, studiebesök och paneler. Upplevelsen av den otroliga mängden människor som bor i Indien slog mig dock aldrig då Delhi är väldigt utbrett och vi aldrig var inne i själva centrum. Staden har som regel att aldrig bygga bostäder högre än tre våningar för att hålla befolkningsantalet nere, något som även påverkar upplevelsen. Absolut, det var mycket bilar och så, men känslan var inte mer än vad jag upplevt i exempelvis Kairo. Det var även otroligt mycket mer grönt än jag förväntat mig. Hela 30% av ytan i Delhi är grönska och grönområden, något som även det påverkade upplevelsen av staden i hög grad.

Kontrasterna

Kontrasterna var stora även fast landet utvecklats enormt bara de senaste tio åren. Det byggs överallt och exempelvis den nya flygplatsen utanför Bangalore var ett strålande exempel på upprustning. Samtidigt så finns det många trasiga vägar, hus, gamla ställningar för reklamskyltar som står som skelett längs med vägen och andra påminnelser om att det har varit mycket fattigdom i landet. Utvecklingen har gått otroligt fort och fortsätter göra det. En av bilderna från presentationerna vi fick ta del av som fastnade på min näthinna var bilden nedan vilken visar andelen hushåll i olika inkomstsegment. Förändringen går fort!

Figur 2 från Insight Report: Future of Consumption in Fast-Growth Consumer Markets: INDIA

Vidare är Indien stort. Det består av 28 delstater, med olika styren och lagar. Det är därför lätt att göra jämförelsen att Indien är ett eget EU eller USA. Citatet som agerar rubrik till denna reflektion var något som sas tidigt på vår resa, och något som verkligen bekräftades flera gånger. För samtidigt som Indien i vissa städer och vissa bolag gör otroligt mycket inom grön omställning exempelvis, så finns det även väldigt många aspekter där de inte kommit så långt.

Människorna var väldigt välkomnande och intresserade. Det blev för mig tydligt hur viktigt relationsskapandet är i Indien och varför det finns utländska företag som etablerat sig i landet för cirka fem år sedan och ändå inte lyckats. För introduktioner till rätt nivå hos kundbolag och möjliga partners är avgörande. Att komma till Indien som svensk och tro att vi kan göra affärer som vi gör hemma i Sverige, där vi hör av oss till ett bolag direkt, fungerar inte riktigt så.

Bangalore

Utsikten från takterassen på MAP (Museum of Art & Photography) i Bangalore.
Utsikten från Museum of Art & Photography i Bangalore.

Ett område där Indien mer och mer ligger i framkant är IT. Bangalore hänvisas ofta till som Indiens Silicon Valley och mycket investeringspengar går till staden. Många av världens storbolags R&D-säten hittas just i Bangalore och tillgången på utvecklare ligger på miljontalsnivå. Som en svensk som nyligen jobbat i FinTech-sektorn så kan jag inte låta bli att tänka på all potential som finns i denna stad, och reflektera över hur många svenska företag som riskerar att missa tåget.

Vill du höra mer om resan, eller hur vi kan hjälpa er se över möjligheterna att etablera er i Indien alternativt anlita personal där? Då är det bara att kontakta mig, Celia på Interim Effect via mail eller telefon.

Dela artikeln:

Författare

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev är till för dig som är intresserad av ledarskap, styrelsearbete och karriärutveckling. Här berättar vi också om våra publika rekryteringsuppdrag, kommande utbildningar och bjuder in till intressanta seminarier och evenemang.