På TikTok har det skett en explosionsartad ökning av inlägg under hashtaggen #boredatwork. Trenden avslöjar ett växande problem bland den yngre generationen och skapar en missvisande bild av arbetsmarknaden. Något som kan komma att påverka organisationer negativt och därför inte bör förbises av företagsledare.
Trenden antyder att många anställda känner sig olyckliga och fastlåsta i sina roller, och inte ser några tydliga utvecklingsmöjligheter. De känner sig helt enkelt inte engagerade eller inspirerade på jobbet. Trots att TikTok främst når Generation Z, en målgrupp som i stor utsträckning ännu inte nått seniora ledarskapsroller, bör du som ledare inte ignorera denna trend.
Vi har tidigare lyft fram problematiken med “quiet quitters“ och konstaterat att endast 23 % av arbetskraften i Sverige idag är engagerade enligt den senaste Gallup-rapporten.
Men är detta missnöje och den tristess som kommuniceras genom hashtaggen verkligen något nytt? Formatet och dess genomslag må vara annorlunda än vad vi tidigare sett. Men människor kommer alltid förr eller senare bli uttråkade – det är oundvikligt och ligger i vår natur. För dig som ledare handlar det därför om att se tristessen som en möjlighet att hitta nya sätt att engagera dina medarbetare, och få de att se hur de bidrar till företagets mission.
Det finns en uppsjö av forskning som visar att uttråkade medarbetare är mindre produktiva och presterar sämre än sina kollegor. Något som i förlängningen även kan resultera i psykisk ohälsa, högre personalomsättning och förlorad talang.
Samtidigt finns det forskning som hävdar det motsatta och menar på att tristess främjar möjlighet till självreflektion, bättre självkännedom och på sikt även kreativitet. Det är dessa möjligheter som du som ledare ska försöka ta vara på. Men för att dina medarbetare ska komma över den upplevda tröskeln av en oproduktiv tristess och lyckas omvandla den till något konstruktivt kan de behöva din hjälp och stöttning.
Genom att ställa tre till synes enkla frågor kan du och dina medarbetare få bättre insikt kring vad det är som anses omotiverade, oinspirerande och rent ut sagt tråkigt. Och samtidigt finna nya vägar till engagemang och inspiration.
När du och dina medarbetare identifierat frustrationsmomenten blir det lättare att gemensamt ta fram en plan för att motverka den upplevda tristessen. Denna process handlar till stor del om coachning och uppmaning till självreflektion.
Viktigt att komma ihåg är att det finns olika typer av tristess som beror på olika orsaker och resulterar i olika beteendemönster. Som ledare kan du vidta flera åtgärder för att förhindra tristess och öka produktiviteten hos dina medarbetare.
Genom att implementera dessa strategier kan du som ledare skapa en arbetsmiljö som främjar engagemang, minskar tristess och ökar produktiviteten bland dina medarbetare. Att erbjuda meningsfulla uppgifter och utöva strategiskt ledarskap utgör nyckeln till att forma en engagerad och effektiv arbetsstyrka.
Det är också en möjlighet att stötta dina medarbetare i deras personliga och professionella utveckling, vilket kommer att gynna både ditt team och hela organisationen.
Riktigt bra ledarskap och effektiva team bygger på förtroende och målmedvetenhet – och en vilja att utvecklas. Och all förändring börjar inifrån, där ledningsgruppens engagemang är avgörande för att skapa en positiv arbetsmiljö. Vill du veta mer om hur du kan arbeta aktivt med att öka engagemanget hos dina medarbetare? Vi erbjuder ett gediget utbud av ledningsgruppsutveckling och ledarskapsstöd för att ge dina ledare bättre förutsättningar att lyckas. Läs mer om våra strategiska tjänster inom ledarskapsutveckling, eller kontakta Patrik Peter för att få veta mer.
Källor: State of the Global Workplace: Global Insights, Gallup | The Benefints of being Bored at Work, Harvard Business Review